fyra år tillsammans + Hamburg

Eller "oh my god det har gått fyra år!". För det har det ju, sedan vi blev ihop. Förrförra lördagen, dvs den 19:e, firade vi det.

Vi åkte i alla fall till Gorki Park som ligger vid Rosenthaler Platz för brunch. Två vegetariska tallrikar, tack!

Kolla! Vad! Gott!
Tallriken var lite omgjord sedan sist, men minst lika god. Hummus och avokado med tomatsåsklick på en tunn skiva zucchini, blinier med typ färskost på, potatisrösti med salladsblad aubergineröra och parmesan, pannkaksrullar med roccula samt äggröra i mitten. Mmmm.

Tittade i bokhandlar och köpte böcker och Lemonaid och satt och njöt av solen.

Och en kaffe på Commonground som har så så så fin inredning.

Och så överraskade han mig med konfettikanon, trerätters middag och matkoma efter ett svettigt arbetspass på kvällen<3

På måndagen var jag ledig, så vi tog en tur till Hamburg, som ligger drygt en och en halvtimme bort med tåg.

Där var det regnigt och kvavt som satan och vad passar då inte bättre att gå upp för alla trappor i ett 132 m högt kyrktorn?

Sagt och gjort. 3 euro för en svettig bestigning.

Hallöchen Hamburg!

Vi promenerade vidare. Några broar MÅSTE jag ju ta kort på. Hamburg är ju en hamnstad med väldigt stor hamn(12000 skepp/år, enligt min tyskabok), en flod som grenar ut sig som rötter och därmed massvis med broar. 2500 faktiskt stycken.

Fika bör man.

Och sen promenerade vi under vattnet.

Så kunde vi blicka ut över Hamburg från andra hållet. Där till höger är Elbphilharmonie, Hamburgs konserthus, som har fått sitt namn då den ligger vid floden Elbe.

Vid det här laget var vi vrålhungriga. Så vi checkade in på vårt hotell. Som låg mitt på Reeperbahn, vilket är en stor gata med mycket prostitution och strippklubbar. Kändes lite obekvämt och väldigt annorlunda.

I alla fall, vi åt HAMBURGARE I HAMBURG. Så nu har jag gjort det. Kan nu checka av det på min hinklista.

Sen tog vi en öl och tittade på asstora kryssningsfartyg och skulle besöka der Fischmarkt(eller egentligen säger man(nog) den Fischmarkt då man frågar sig VAD man besöker och därmed akkusativ och inte nominativ form, jaja, det är superkrångligt yeyyey. dagens tyska lektion). Men det var något himla event där och ej öppen för allmänheten. Tråkigt ju.
Sen strövade vi så himla länge utan att hitta något roligt eller fint område. Och när vi tänkte att "nä, nu ger vi upp och går tillbaka" så ba svängde vi in här.

Och så hittade vi en bar! Och massa restauranger. Allt hade legat bakom vårt hotell nästan så att säga.

Se så glada vi var! Vi kunde ju ta oss ett glas vin samt spela kort.

Senare åt vi grönsakspizza och svindyr kantarellpasta. Kollade in och hängde på två små barer.

Gick hem och la oss. Här är förövrigt The Beatles Platz.

Dagen därpå åt vi frukost, kollade kläder och åkte ICE-tåg(alltså supersnabbtåg) hem och sen började jag jobba klockan fem.
En fin liten resa blev det.