museum, julmarknader och soul

Vi fick ju besök av Hannah i Berlin och här kommer de resterande dagarna:
Vi var på Museum der Fotografie.
Tittade på fotografier av bland annat Guy Bourdin och Hemut Newton. Säger mig inte supermycket vilka de är, men det var mycket bra utställningar ändå!!
Så åt vi mat på mitt gamla jobb och jag fick kramar av nästan alla. Hade väldigt gulliga kollegor!
Och så gick vi till en bar.
Avslutar denna dag med en serie bilder på Hannah som skrattar med vin. Vet inte åt vad, men förmodligen något väldigt roligt som jag hade sagt.
Åkte buss långt söderut, i delar jag aldrig hade varit i, bland stora villor och halvtråkiga restauranger. Där fann vi Alliiertenmuseum. Eller ja, det var ju vårt mål. Mycket bra  museum, men vi hade alldels för lite tid innan det stängde.
Vi åt vietnamesiskt. Alltid bra.
Gick runt hörnet till Soulcat. Där lyssnade vi på soul och Hannah råkade beställa whiskey istället för cocktail.
Dagen därpå åkte vi tåg och åt macka. Förmodligen äggmacka, för det är ju den bästa. Nu hade jag förresten med mig systemkameran igen. Så nu blev det andra bullar!
Nämligen saffransbullar på Okay Café i Neukölln. Dit kan man gå och beställa plättar med kreativa pålägg och vid temadagar få sig den där bullen eller semlan.
På Alexanderplatz hamnade vi i detta.
Domedagen var stundad.
Och gick på julmarknad! Såklart!
Vi ville åka skridskor, men det passade sig inte riktigt. Så vi fick nöja oss med att titta på.
Då drog vi till Nikolaiviertel, Berlins äldsta kvarter. Dock blev det bombat under kriget, men har byggts upp precis som det var innan. Hade faktiskt inte varit där förut, även om det ligger i närheten av Alexanderplatz.
Vi gick till zum Nussbaum, en Kneipe som Edward Bloom blivit utkastad från då han sjöng för högt, för att dricka glögg.
Sen snöade det fasligt mycket. Mycket för att vara Berlin i alla fall(dvs inget i jämförelse med Luleå).
En till julmarknad hann vi med innan vi åkte hem till Spandau igen. Dagen därpå åkte Hannah hem och nio dagar senare gjorde vi det med.